If Music be the Food of Love

Photo Anne Magouët

Les plus beaux airs de la musique vocale anglaise baroque

avec la soprano Anne MAGOUËT

Henry PURCELL (1659-1695)
If Music be the Food of Love
Dido and Aeneas : Come away, Sailors Dance, Lonesome Vales, Ritournelle, Oft she visits
King Arthur – Chaconne
Fantasia N°1 pour cordes
Music for a While
Suite en sol mineur  pour clavecin

John DOWLAND (1563-1626)
Flow my Tears : Variations – Lachrimae

 Henry PURCELL
Fantasia N° 5 : Solitude, O Let me Weep

Thomas BALTZAR (1631-1663)
John com kiss me 

Henry PURCELL
Fairy Queen : Second Music, Aire & Dance of the Haymakers, Prelude Act 3, If Love is a Sweet Passion

Henry PURCELL joua un rôle essentiel dans la musique de son époque. Il est le premier (et peut-être le seul) grand compositeur anglais alors que l’Italie et la France dominent la musique européenne et que l’Autriche et l’Allemagne s’apprêtent à les relayer. Par ailleurs, sa musique consacrée à la cour du roi, à l’église et à la scène développe une alternative aux écoles françaises et italiennes en en réalisant la synthèse.

John DOWLAND était compositeur et luthiste né en 1563 et mort en 1626. Très peu d’éléments sur la première partie de sa vie sont disponibles, mais il serait né à Londres ou éventuellement à Dublin. Séjournant à Paris au service de l’ambassadeur auprès de la cour française, il se convertit au catholicisme romain. Selon ses dires, cela contribua à l’écarter d’un poste à la cour protestante d’Élisabeth Ire d’Angleterre, et l’amena à travailler à la cour de Christian IV de Danemark. Retournant en Angleterre en 1606 puis en 1612, il assura un des postes de luthiste auprès de Jacques Ier d’Angleterre et curieusement, il n’y a plus aucune composition depuis cette date jusqu’à sa mort à Londres en 1626.

Violoniste allemand, Thomas BALTZAR est né à Lübeck. Son jeu du violon n’avait jamais été atteint au préalable en Angleterre et selon certains musicologues, la musique instrumentale de Henry PURCELL se serait beaucoup enrichie à son écoute.


The most beautiful arias from the English  baroque vocal music

with the soprano Anne MAGOUËT

Henry PURCELL (1659-1695)
If Music be the Food of Love
Dido and Aeneas : Come away, Sailors Dance, Lonesome Vales, Ritournelle, Oft she visits
King Arthur – Chaconne
Fantasia N°1 for strings
Music for a While
Suite in G minor for harpsichord

John DOWLAND (1563-1626)
Flow my Tears : Variations – Lachrimae

 Henry PURCELL
Fantasia N° 5 : Solitude, O Let me Weep

Thomas BALTZAR (1631-1663)
John com kiss me 

Henry PURCELL
Fairy Queen : Second Music, Aire & Dance of the Haymakers, Prelude Act 3, If Love is a Sweet Passion

Henry PURCELL played a key role in the music of his time. He was the first (maybe the only one) great English composer while Italy and France were dominating  European music and Austria  and Germany were their successors. Furthermore,  his music dedicated to the King’s court,  churches  and stages, developed  an  alternative to French and Italian schools in synthetizing the best from each school.

John DOWLAND was a composer and lutenist born in 1563 and dead in 1626. There are very few details from the first part of his life, but he would have been born in London or maybe in Dublin. While  working in Paris for the ambassador at the French court, he converted to roman catholicism. According to him, this contributed to  exclude him from a position at the protestant court of  Elisabeth I of England and  brought him to work at the court of Christian IV of Denmark. Back in England  in 1606 and in 1612, he was a  lutenist  at the court of Jacques I  of England and curiously there is no more composition from this date until his death in London in 1626.

German violonist, Thomas BALTZAR was born in Lübeck. His violin game has never been reached in England before and according to some musicologists, Henry PURCELL’s instrumental music was influenced by his music.